Valgfag og gæstestjerner

8. mar 2024

På forårsssemesteret har Akademilinjen en lang valgfagsperiode pakket med spændende og meget forskellige fag. Nogle med gæstelærere og andre med vores faste stjerneundervisere. Valgfagene spænder bredt fra beklædningsprojekter, til arkitektur, tegning, tekstile håndværk som strik, væv og tryk til Critical design og aktivisme i tekstil praksis. I perioden har eleverne selv sammensat deres forløb som de har lyst til. Nogen går målrettet og nørdet efter en bestemt design faglig vinkel, andre sammensætter bredt for at afprøve så meget forskelligt som muligt.

De seneste to uger har vi haft besøg af tre spændende gæstelærere som har undervist på tre meget forskellige forløb. Designerne har undervist med afsæt i deres egen praksis og metode og arbejdet sammen med eleverne i to intense uger.

På forløbet ’Give a Shift’ har Milan Flicek fra Ourshift undervist i aktivisme, manifest og upcycling som greb til at skabe forandringer i modebranchen. Ourshift upcycler efterladte telte fra Roskilde festival til beklædning. På forløbet Give a shift har vi skrevet manifester og diskuteret hvad vi gerne vil forandre i verden eller i modebranchen. Med afsæt i manifesterne har vi arbejdet med at designe vores Shift – med upcycling som gennemgående greb.

Marie Sloth Rousing har undervist på forløbet ’Beklædning til Krop og Objekt’ hvor formeksperimenter og hardcore mønsterkonstruktion har resulteret i beklædningsobjekter hvor abstrakte former møder genkendelige detaljer. Marie

Og Sia Hurtigkarl Degel har undervist i forløbet ’Local Explorer’ hvor original inspiration og research på havnen i Gilleleje er omsat til fyldige arkiver af tekstile undersøgelser, farver, overflader og eksperimenter.

Forløbet blev afsluttet med fernisering og udstilling af projekterne, fra to meget spændende uger. Vi siger tusind tak for denne gang til Milan, Marie og Sia og velkommen til nye spændende gæster på denne uges valgfag hvor Nina Born underviser i eksperimenterende håndstrik, Rikke Winterbottom i Critical Design og Anna Brorson i tegning som redskab.