Superheroes, fashionfilm og beklædningshybrider

22. apr 2021

I disse uger har Akademilinjen besøg af tre dygtige gæsteundervisere, Nicholas Nybro, Stina Resting og Marie Sloth Rousing, der med hver deres unikke tilgang og metode udforsker mode- og tekstilbegrebet. Akademieleverne har valgt mellem deres tre spændende valgfag:

Superheroes, Fashionfilm og Beklædning til krop og objekt.

Stina Resting er beklædningsdesigner og bruger fashionfilm som et medie til kommunikation i sin egen designpraksis. Stinas fashionfilmhold arbejder med beklædning og tekstil som filmisk stof. Der arbejdes med stemning, udtryk, stil og sanselighed. Laves iscenesættelse, styling og storytelling  og undersøges hvordan man bruger filmiske virkemidler og skaber stemning gennem lyd og billede.

Designere har gennem tiden haft både fiktive og virkelige personer som muser, til hvem de har skabt deres kollektioner. Beklædningsdesigner Nicholas Nybro elsker at skabe universer og bruge mode til at fortælle historier. På Nicholas hold ”Superheroes” skal der skabes Superheroes, som skal bruges som et værktøj til at skabe en stemning og en historie i kollektionen. Alle skal opfinde deres egen superhero, designe et univers, tegne en kollektion, færdiggøre et outfit og iscenesætte det.

Beklædningsdesigner Marie Sloth Rousing undersøger forholdet mellem krop og objekt og er optaget af, hvordan kroppen konstant forholder sig til de rum, vi befinder os i og dermed til alle objekterne omkring os. Hvordan de påvirker os og hvordan vi påvirker dem. På Maries hold ”Beklædning til krop og objekt” skal der skabes beklædning til krop og objekt, og undersøges hvad der sker, når man beklæder objekter, giver dem tøj på og giver dem deres eget liv.

På Textilskolen dyrker vi designprocessen. Og fælles for de tre designere, der gæster Akademilinjen disse uger, er deres fokus på processen, og vigtigheden af den gode proces´ betydning for det endelige produkt.

Vi glæder os til at fejre outputtet af de tre spændende valgfag med fernisering og bar på fredag.