Hvad sker der efter Textilskolen?

8. feb 2024

Hvad sker der efter et forløb på Textilskolen? Vi elsker at følge vores tidligere elevers videre færd, i branchen, på designuddannelserne eller helt andre steder. Mange fortsætter den kreative løbebane som professionelle indenfor mode, tekstil, kunst eller andre kreative praksisser – og nogle går helt andre veje. Vi holder kontakten så godt vi kan – og understøtter netværket på tværs af årgange. De er over det hele. Og vi er så stolte af dem alle sammen.

De seneste par uger har vi fulgt mange tidligere elever under modeugen og til ferniseringer og udstillingsåbninger. Her følger eksempler på nogle af dem som er fortsat i en proffesionnel kreativ praksis.

Under den netop overståede københavnske modeuge vrimlede det med tidligere elever, i designteams, talentkonkurrencer, showproduktioner, på og bag scenerne.

F.eks. til Sophia Khaleds debutshow hvor tidligere Textilskole-elev Katrine Nørskau er i designteamet, Yunus Rosenzweig havde produceret musikken til showet og et hav af modeller og hjælpere var også tidligere elever fra Textilskolen.

Bag Solitude Studios show stod Textilskole-Alumnier, Sophia Martinussen og Jonas Bruun som designere og creative directors og Fransiska Bramsen som show koreograf. Modellen på billedet fra showet er også tidligere elev Maria Palm.

Mark Kenly Domino Tan studio har tidligere elev Belinda Rasmussen som designer og til showet under modeugen var de smykke-showpieces som modellerne bar designet af vores tidligere elev Amalie Grauengaard. På billedet er den ene model i øvrigt også tidligere elev, Anemone Sejr som udover at være model også er kvinden bag kunst publikationen ”Insert yourself here”.

Ved talentkonkurrencen Alpha stod to tidligere elever Thilde Herold og Andreas Bloch Hermansen som finalister og prisvindere.

På kunstscenen er flere Textilskole-Alumnier også aktuelle i disse uger. På forårsudstillingen som netop er åbnet på Charlottenborg Kunsthal kan man f.eks. opleve værker af vores tidligere elev tekstilkunstner Marianne Noer som deltager med vaffelvævninger – et værk i stor skala og en bronchestøbt skulptur af en vævning. På Holmegaard værk kan man indtil den 18.februar se vores tidligere elev Bjørn Magnussens første store solo udstilling og fra på lørdag opføres en monolit fra Bjørns hånd som permanent værk på Holmegaard. Bjørn er også aktuel med en gruppeudstillingen med Kunstnerkolonien på Sophienholm.

Det er så dejligt at følge med og se at netværket på tværs af årgange lever videre derude.