Gæstestjerner

11. feb 2022

I disse uger har Akademilinjen besøg af 4 dygtige gæsteundervisere, Sia Hurtigkarl Degel, Stina Resting, Marie Sloth Rousing og Joost Jansen. De 4 gæstestjerner  spænder over fashion, kommunikation, rum, tekstil og koncept, og udforsker med  hver deres unikke tilgang og metode mode- og tekstilbegrebet. Akademieleverne har valgt mellem deres 4 spændende forløb:

Beklædning til Krop & Objekt, Multi-locals, Illustrator & Arbejdstegninger og UnIdentified

Sia Hurtigkarl Degel arbejder i sin egen multidiciplinære designpraksis med objekter, tekstiler og instalationer. På Sias forløb Multi-locals udforskes steder som toneangivende for vores identitet – de steder vi føler os lokale. Med afsæt i Sias eget designkoncept Multi-Locals, og tæppets evne til at samle mange tråde til én fortælling, arbejder holdet med at skabe tekstile fortællinger om menneskers identitet. En fortælling som udelukkende kommunikeres gennem farver, tekstur og materialer.

Beklædningsdesigner Marie Sloth Rousing undersøger forholdet mellem krop og objekt og er optaget af, hvordan kroppen konstant forholder sig til de rum, vi befinder os i, og dermed til alle objekterne omkring os. Hvordan de påvirker os og hvordan vi påvirker dem. På Maries hold ”Beklædning til krop og objekt” skal der skabes beklædning til krop og objekt, og undersøges hvad der sker, når man beklæder objekter, giver dem tøj på og giver dem deres eget liv.

Designer Joost Jansen  er Studio Leader af Studio UnIdentified på Design Academy Eindhoven og grundlægger af brandet Survivial of the Fashionest, som er et ironisk udsagn om modeindustrien og teorien om ”survival of the fittest”. Brandet sætter kreativitet og håndværk langt ud over enhver kommerciel interesse. På Joosts forløb ”UnIdentified” bruges fashionfotografiet som en idéudviklingsmetode og et redskab til at lave hurtige skitseringer i 3D på kroppen. Der skabes egne mønstre og ’tekstiler’, som derefter formes på kroppen og laves billeder af. Ved brug af ’rigtig’ tøj skal billederne styles og gives det mood og identitet man gerne vil kommunikere.

I sin egen designpraksis arbejder beklædningsdesigner Stina Resting med up-cycling, dekonstruktion, rekonstruktion, modefilm, æstetisk bæredygtighed, styling og kostumeskabelse. Stina underviser i dette forløb i arbejdstegning i Adobe programmet Illustrator. Arbejdstegninger bruges til at kommunikere designideer klart og tydeligt – hvad end formålet er intern kommunikation i et designfirma eller på en designskole, kommunikation med et produktionssted eller som formidling af ideer i en portfolio eller en optagelsesprøve.

På Textilskolen dyrker vi designprocessen. Og fælles for de 4 designere, der gæster Akademilinjen disse uger, er deres fokus på processen, og vigtigheden af den gode proces´ betydning for det endelige produkt.

Vi glæder os til at fejre outputtet af de 4 spændende valgfag med fernisering og bar næste fredag.