Festival kickoff!

6. maj 2024

Startfløjtet har lydt og vi har kickstartet årets sidste store designprojekt under temaet Transience. Projektet kulminerer med en-dagsfestivalen Hjemstavn på Textilskolen den 20. juni hvor elevernes projekter præsenteres.

Begrebet Transience kan forstås som flygtighed, tidslighed og foranderlighed. En overgang fra ét stadie til et andet. Noget der varer et kort sekund eller tusinder af år. Vi har indledt projektet med halvanden uge med forskelligt fælles input, foredrag og workshops som inspiration og fælles forståelse af temaet Transience. Vi startede i det ydre rum med et foredrag med astrofysiker Tina Ibsen om tid og rum og universets tilblivelse. Vi har fået et oplæg fra kunstnerduoen Studio Thinking hand om deres brug af naturfænomener i en kunstnerisk praksis, og været igennem en materialeworkshop med forvandling af materialer fra et stadie til et andet. Vi har været på brainstormbootcamp med overnatning på Ungdomsøen, og vi har haft to workshops i skoven: en med flygtige skulpturer skabt med skumkanoner og en med fokus på interaktion og tekstile forbindelse med knyttede bånd mellem mennesker og objekter med tekstil kunstner Charlotte Østergaard som facilitator.

Nu er alle landet i deres egne projekter og er i fuld gang med at realisere deres eget bud på, og fortolkninger af, begrebet transience.

Projekterne udkommer som enten rumlige tekstile designprojekter, scenerum, siddemøbler eller instalationer, eller som beklædningsprojekter som vises i en iscenesat performance. Det hele præsenteres på Textilskolens årlige endagsfestival Hjemstavn den 20. juni.

Festivalen er kulminationen på året på Textilskolen. Det er platform for den unge designtalentmasse med præsentation af årgangens afsluttende arbejde – og så er det en fest med livemusik, bar, foodtrucks, performance, netværk på tværs af årgange og lækker stemning i skoven. Mere om det følger….. men sæt allerede nu et stort kryds i kalenderen den 20.06 fra kl 15. Alle er velkomne!