Electric Prism

11. apr 2022

I Design10. er årets sidste Designscenario skudt igang under navnet ”Electric Prism”.

Mens træerne springer ud og solen vælter ind af vinduerne, gror opslagstavler, skitsering, drapering og idéer allerede vildt på værkstedet i Design10.

Med udgangspunkt i Louisianas udstilling om kunstneren Sonia Delaunay, skal Design10. eleverne over de næste 8 uger udvikle et tekstilt wearable. Opgaven afsluttes i juni med fælles iscenesættelse i et stort show.

Sonia Delaunay levede fra 1885-1979 og var kunstner, designer og entreprenør. Hun arbejdede i mange medier og var optaget af flere forskellige kunstneriske, kulturelle og teknologiske strømninger i tiden. I 1914 malede hun ”Prismes électriques”, hvor den moderne skønhed af elektriske lyspærer og togrejser inspirerede hende til en komposition af vibrerende cirkler og farver. Sonia Delaunay var optaget af en metode hun kaldte “Simultan maleri”, hvor hun producerede mangfoldige kontraster af primær og sekundær farver, for at skabe lysende effekter og intens optisk vibration.

Design10. skal arbejde med form og farve ud fra undersøgelser baseret på Sonia Delaunays farvesammensætning, samt prismeundersøgelser og øvelser med geometriske former på krop. De skal gøre brug af tufting og  patchwork, som er nogle af de redskaber og teknikker, de har arbejdet med i deres tid på Textilskolen.

I ”Electric Prism” opgaven indgår også undersøgelser med udgangspunkt i Ittens farveteori. Den schweiziske maler, kunstpædagog og kunstteoretiker Johannes Itten (1888-1967) skrev i sin dagbog i 1967, at „ligesom et ord først får sin klare betydning i sammenhæng med andre ord, får de enkelte farver først deres klare udtryk og nøjagtige betydning i sammenhæng med andre farver.“