Scenario 8

9. maj 2022

De næste 6 uger vil akademieleverne være fordybet i årets sidste Scenario, som er skudt i gang under navnet ”Electric Prism”. Scenariet giver mulighed for at sætte et udvalg af alle de teknikker, metoder  og redskaber i spil, som man har lært at kende gennem sin tid på Textilskolen, og udfordre dem i et ambitiøst designprojekt.

Værkstederne flyder med farve og former, og alle de tekstile redskaber er igang. Der eksperimenteres i Farvelaboratoriet og på væve, strikkemaskiner, med tekstiltryk og på giner. Der skrives program for projektet, idéer skitseres, materialer og muligheder undersøges og afprøves.

Med udgangspunkt i udstillingen “Sonia Delaney” på Louisiana, skal der udvikles et tekstilt wearable. Der skal arbejdes bevidst med form og farve ud fra undersøgelser baseret på Ittens farveteori, samt prismeundersøgelser og øvelser med geometriske former på krop. Der skal tages stilling til materiale og ressourceforbrug.

Det sidste Scenario skal munde ud i et wearable, som dels skal iscenesættes i et fælles show, og dels iscenesættes og præsenteres individuelt sammen med hele designprocessen for en ekstern censor i den sidste uge af tiden på Textilskolen.

Electric Prism Scenariet tager afsæt i Louisinana udstilling om kunstneren, designeren og entrepenøren Sonia Delaunay (1885-1979).  Hun arbejdede i mange medier og var optaget af flere forskellige kunstneriske, kulturelle og teknologiske strømninger i tiden. I 1914 malede hun ”Prismes électriques”, hvor den moderne skønhed af elektriske lyspærer og togrejser inspirerede hende til en komposition af vibrerende cirkler og farver. Sonia Delaunay var optaget af en metode hun kaldte ”Simultan maleri”, hvor hun producerede mangfoldige kontraster af primær og sekundær farver, for at skabe lysende effekter og intens optisk vibration.