Minilaboratorier med tekstile redskaber

14. sep 2021

Så blev det tid til at få fingrene i materialerne og nørde med tekstile teknikker. I minilaboratorierne for redskab, teknologi og tradition er der gang i lasercutter, strikkemaskiner og pinde, væve, giner, symaskiner og farvelaboratorium. På minilaboratorierne introduceres  til en bred vifte af de tekstile håndværk som vi elsker og  dyrker på Textilskolen.

Minilaboratorierne er en forsmag på de længere laboratorieforløb med tekstile håndværk, som feks væv, strik, syning, lasercutting og tryk. Håndværk, som der bliver mulighed for at dykke dybere ned i  i årets løb på Textilskolen. Minilaboratorierne er en måde at lære værksteder og maskiner at kende på, i mens der stiftes bekendtskab med håndværkenes grundteknikker .

På Textilskolen dyrker vi designprocessen, og er samtidig dybt forankrede i håndværket; det sanselige, taktile, materialet og teknikkerne. Vi lærer teknikkerne og redskaberne at kende gennem en eksperimenterende tilgang til dem. Vi lærer at forstå og kende håndværkene godt nok til at turde udfordre dem, og bringe dem med os ind i fremtiden.