Hverdagen

12.00-13.00: Frokostpause

13.00-15.00: Undervisning

15.00-17.00: Selvstændigt arbejde på værkstederne

17.00-22.00: Fælles spisning og åbent på værkstederne efter behov og i forbindelse med arrangementer

Fagligt fællesskab

Livet på Textilskolen er meget andet og mere end undervisning. Det er også badeklub, strikkeklub, fredagsbar, natur, grøn mad og fællesskab. Det er eftermiddage og aftener i fordybelse på værkstederne. Det er museumsture, teaterture, udstillinger, studiobesøg, foredrag og talks.

Det er netværk, faglige fællesskaber og venskaber – på årgangen og på tværs af årgange.

Klima køkken

Skolens køkken serverer grøn og lækker mad hver dag. Vi får salater, suppe, tærte, gryderetter og frisk bagt brød. Maden tilberedes fra bunden af gode, friske råvarer, og er 100% vegetarisk og klimavenlig.

Faciliteter og værksteder

Textilskolens værksteder er hjertet i vores undervisning. Det er her vi fordyber os i farver, materialer, væv, strik, tegning, lasercut, symaskiner osv. Det er i værkstederne vi undersøger og eksperimenterer, og det er her vi laver mockups og test og producerer produkter og designløsninger.

Vi har en bred vifte af redskaber, værktøjer og teknologi på Textilskolen. Fra væve, strikkemaskiner og trykfaciliteter til lasercutter, fotostudie, industrimaskiner og farveværksted.

Undervisningslokalerne er rummelige og lyse. Med individuelle studiepladser og fælles faciliteter – og med udsigt til skoven og søen.

Textilskolen ligger på en stor, vild naturgrund med skov og forskelligartet natur. Vi arbejder også i designværksteder ude i haven og i skoven, og bringer naturen i spil i undervisningen. Vi studerer naturens processer og virkemidler, samler planter til indfarvning og arbejder med det store skalaforhold som uderummet tilbyder i forbindelse med rum og arkitektur.

Mentorordning

Som elev på Textilskolen bliver du tilknyttet en af de faste undervisere som din mentor. Mentoren er din sparringspartner og vejleder i forhold til dine individuelle mål og drømme om videre uddannelse. Til mentorsamtalerne taler du med din mentor om dine drømme og mål, og din udvikling både fagligt og socialt. Mentoren hjælper dig med at finde vej i junglen af uddannelsesmuligheder og tilbud.

Skolens faste undervisere er uddannede mentorer og kan også varetage særlige mentorforløb under statens mentorordning for elever med behov for ekstra støtte. En udvidet mentorordning er for elever uden en kompetencegivende uddannelse og tilrettelægges med udgangspunkt i  elevens uddannelsesplan fra UU-vejleder. Der udarbejdes en kontrakt mellem mentor og mentee hvor omfang, mål og opfølgning beskrives udfra den enkelte mentees behov.