Hjemstavn festival 2024

2. jul 2024

Torsdag den 20.juni var en helt igennem magisk dag da vi for anden gang afviklede Textilskolens festival for design, musik og fællesskab: Hjemstavn festival.

Festivalen var en kæmpe succes og vi har faktisk svært ved at få armene ned af lykke og stolthed over en dag med 600 glade gæster og fantastisk stemning på festivalpladsen.

Eleverne har udviklet, designet og afviklet en professionel festival for de mange gæster som en del af deres afslutning af tiden på Textilskolen. I forskellige grupper har de knoklet med at skabe indholdet, programsætte, designe festivalplads, bar, scene, indgang, performance, scenografi, bygge op, projektlede, styre logistik og økonomi og afvikling af festivalen.

På festivalen præsenterede eleverne også deres individuelle afsluttende designprojekter. Med afsæt i temaet Transience har de hver især udviklet tekstile løsninger til enten beklædning eller rum. Et dogme i projektet var derudover at indtænke cirkularitet i forhold til materialevalg, og at alle materialer skulle være enten fundne, genbrugte eller biologisk nedbrydelige. Beklædningsprojekterne blev iscenesat i et show med elementer af perfomance, catwalk og ‘concept store’ i skoven, og de rumlige projekter var udstillet på og omkring scenerummet. Tre tidligere elever, som i dag har mad-konceptet Pomonas bord, deltog på festivalen med en mad-performance. Pomonas bord havde udviklet en konceptuel smagemenu med afsæt i samme tema som elevernes designopgave: Transience, og en gruppe af de nuværende elever designede scenografien til en fortryllende oplevelse af sanselighed og eventyr i den tætte skov.

Festivalen havde udover elevernes afsluttende designprojekter, workshops, performance, mad, fællessang og fest i år også et ambitiøst koncertprogram med fire koncerter med bla Roskilde-aktuelle Angående mig på plakaten, og et dansegulv under bøgetræerne med DJs som afslutning på en intens og vidunderlig dag.

Tak til alle som deltog og gjorde dagen helt særlig. Vi gør det igen til næste år! Og vi glæder os allerede!